30 May
30May

Dva způsoby, jak se vypořádat s bolestí – a proč ten první zabíjí ducha.

Myslí si, že když tu špínu smyje, zmizí i bolest. Ale to, co zůstává v těle, se vodou neodplaví.

Jeden muž mi popisoval, jak si při těžkých chvílích představuje vodovodní kohoutek. Pustí ho a všechno špatné odtéká pryč. Emoce, bolest, křivdy – mizí jako voda v umyvadle. Je to dočasně úlevné, byť to působí to jako očista.
Jenže já s tímhle přístupem hluboce nesouhlasím. 

Můj přístup je jiný. Neodpouštím. Přijímám. Protože to, co se stalo, už nejde odestát. A proto k nám patří. Pokud bolest odmítáme, vytlačujeme sami sebe. Pokud ji přijmeme, zůstaneme celiství. A máme šanci ji proměnit. 

Proč to nefunguje? 

Snaha odpustit démony ze svého světa

Představa, že bolest, naši démoni apod. mohou jen tak „odtéct“, přináší jen krátkodobou úlevu. Kam ta voda mizí? 

Na povrchu jen obyčejné umyvadlo. Ale pod ním se skrývá zaplavený sklep – voda, která neodtekla. Vše, co jsme nechtěli cítit, zůstalo. Tiché, kalné, trpělivé. A stále naše.

Když jsem tu vizualizaci pustil do těla, objevil se přede mnou sklep – tmavý, zatuchlý prostor. Právě tam voda odtéká, hromadí se a zahnívá. 

Na první pohled jen obyčejné umyvadlo. Ale pod podlahou je sklep, dávno zaplavený vším, co jsme odmítli cítit. A právě tam, v tom zatuchlém tichu, se nahromadili démoni – stažení do tmy, zapomenutí. Teď se tlačí vzhůru. Dotýkají se stropu sklepa. A čekají, kdy pukne první dlaždice.

Mění se na kalnou, zatuchlou žumpu, kde démoni rostou a sílí. 

Jeden z démonů prorazil. Napůl ještě uvězněný v temnotě sklepa, ale už natahuje paže do světa nahoře. Jeho tělo je spletené z menších démonků – starých bolestí, hlasů, vzpomínek – které se s ním sápejí ven. Prasklá podlaha už nestačí držet to všechno zavřené. Co bylo dole, chce být konečně viděno.

Jednoho dne se sklep zaplní a všechno se vyvalí zpět – prorazí podlahu do našeho domněle uklizeného světa. Ze sklepa začnou vyplouvat rakve s pověstnými kostlivci ve skříní, o kterých jsme si mysleli, že je máme dávno za sebou. Jenže oni nikdy neodešli. Jen čekali. A čím déle to tam hnilo bez pozornosti, tím víc to nabíralo na objemu a síle. 

Démon vystoupil. Už není skrytý pod podlahou. Spletený z menších temnot kráčí chodbou, která byla dosud bezpečná a čistá – a teď se stává místem setkání. Neřve, nezuří. Jen jde. Pomalu, neúprosně, míří k tomu, kdo ho vytvořil, potlačil, a možná… kdo ho teď konečně uvidí.

Tím víc se z jednotlivých traumat stávalo monstrum – prorostlé, nepřehledné, děsivé. Kdybychom to řešili po kouskách, dalo by se s tím pracovat. Ale teď? Pramení z toho požírající úzkosti. Paralytické deprese, ve kterých toneme jako v nejhustší melase. 

Co to znamená přijmout?

„Démon už nestojí proti nám. Nestojí ani pod námi. Je tu. V prostoru, který jsme mu dovolili sdílet. Bez křiku, bez násilí. Jen tím, že ho vidíme, ztrácí svou ničivou moc. Přijetí neznamená souhlas. Znamená pravdivost. A jen tam, kde jsme pravdiví, může začít uzdravení.

Dívat se na své strachy, křivdy, viny i traumata otevřeně. Nenutit se k tomu, ale když už přijdou, tak jim neutíkat. Místo potlačování se učit nahlížet na to, co nás bolí. Když možno, v obrazech. V těle. V doteku. A ne se od toho distancovat větou: "Tohle ke mně nepatří." Protože patří. 

Zpod podlahy se znovu natahují. Drápy se zachytávají o praskliny, zvedají prkna, tlačí se do světla. Nechtějí nás zničit. Chtějí být viděni. Chtějí existovat. A my cítíme, jak se v nás něco bouří – strach, hněv, vina. Ale to není konec. To je začátek přeměny. Každý démon, který se prodere na povrch, už není jen přízrakem. Je svědkem našeho návratu k celistvosti.

Čím víc toho máme ve sklepě, tím víc musíme před sebou hrát divadlo. A čím víc nejsme autentičtí, tím víc energie nám utíká jen na to, abychom vůbec udrželi masku iluze. 

Ve chvíli, kdy přestaneme démony zamykat do sklepa a bílé části duše stavět na piedestal, začne se dít něco nečekaného. Oba světy se potkají. V zahradě ticha a přijetí sedí vedle sebe. Dívají se. Možná si i podávají ruce. A najednou víme – že žádná část nás není špatně. Jen dlouho nebyla viděná.

Ale když jsme autentičtí, když nás netlačí podzemí, máme obrovskou ústřední energii pro život. Protože jsme sami sebou. Se vším, co k nám patří. A právě tehdy se může stát něco tichého, hlubokého.

eprve když si sedneme do kruhu se všemi svými částmi – těmi světlými i temnými – může začít skutečný dialog. Už to nejsou cizí hlasy, které nás ovládají z podzemí. Jsou to postavy u jednoho ohně. Můžeme je slyšet, můžeme s nimi mluvit. A možná poprvé v životě začneme rozumět sobě.

Uprostřed nás se zjeví místo, kde spolu sedí vše:
démoni i radost, temné stíny i lehkost.
Ne odděleně. Ne jako dvě části, co se musí hlídat. Ale společně, v jednom kruhu. Když démon není vytlačen, ale viděn, ztrácí svou destruktivní moc.

Je přijat. Je doma. A stejně tak i naše světlo. C.G. Jung to nazývá integrace stínu.

Nestojí proti sobě. Nestali se nepřáteli. Bílé postavy i démoni tu stojí bok po boku. Ne proto, že by zlo vyhrálo, ani proto, že by dobro zvítězilo. Ale protože jsou součástí jednoho celku. V tomhle tichém obrazu není očista ani soud – jen pravda spolubytí, kde přijetí ruší hranice mezi světlem a stínem. A v tom světě, kde protiklady spolu žijí, peklo ztrácí smysl.

Ne očištění, ne vítězství dobra nad zlem – ale spolubytí protikladů, které tvoří člověka celého. A tak, v tomto kontextu peklo neexistuje.
Existuje jen místo, kam jsme se dlouho neodvažovali vstoupit.
A kde na nás nečeká trest, ale přijetí.

Jak to vypadá v praxi? 

Tělo v bahně. Zlomená, ale živá. Neleží jen jako oběť – ale jako žena, která nesla temnotu sama, a nikdy ji nikdo nepřijal. Neprošla proměnou, nepoznala smíření. Jen leží, ponížená a vydaná napospas, zatímco se z její bolesti stává mlčení. Nevyřčený příběh, který dusí další generaci. Ne proto, co se jí stalo. Ale proto, že se to nikdy nesmělo říct.

Jedna mladá žena, která přišla na výklad, působila sympaticky a otevřeně. Ale nesla v sobě starý, těžký příběh. V dospívání ji znásilnil strýc. Když to řekla rodičům, neudělali nic. Odešla z domova. A dodnes v sobě nosí větu: "Nikdo se mě nezastal." To není jen věta. To je tělesná paměť. Mozek znovu a znovu prožívá trauma, jako by se to stalo zrovna dnes. A tělo odpovídá. Psychosomatické potíže, operace mozku, dušnost... 
Vzpomeňme si na příběh matky karkulky.

Znovu se derou ven. Stíny, které nebyly viděny, nikdy nezmizely. Jen čekaly. A teď se znovu probíjejí skrze podlahu všedních dní, skrze naleštěné koupelny a usmívající se selfie. Už je nelze přehlédnout. Jsou součástí domu. Součástí nás.

Kdyby to "odpustila", jak se často radí, znamenalo by to jediné: zamkne bolest do sklepa. S domněním,  ji už nikdy nevidí. Jenže bolest se nenechá schovat. Chce být viděna. Chce, abychom řekli: "Ano. Stalo se to." To je první krok přijetí. 

A pak přijde druhý: Říct si o spravedlnost. Ne ve smyslu trestu. Ale jako v tarotu. Karta spravedlnosti neodsuzuje. Vybízí k uznání své zodpovědnosti, i viny, když je to na místě. Protože přijetí se netýká jen bolesti, kterou nám způsobili jiní. Ale i bolesti, kterou jsme způsobili druhým. 

Někdy to trvá dlouho. Někdy zůstaneš zaseknutý v trubce. Ale jednou přijde chvíle, kdy tě vytáhnou ven. A ostatní démoni tě přivítají. Protože i bolest má svůj domov. A všichni, kdo byli zavrženi, touží být znovu mezi svými.

I tu máme tendenci strčit do sklepa, omlouvat si ji, nevidět. 

Vina končí s přijetím viny. Ne dřív. A teprve tehdy se může proměnit ve zralost.

O vnitřním dítěti

Vnitřní dítě v nás není otázkou věku. Je to místo, kde jsme nejzranitelnější. Kde toužíme být viděni, milováni, pochopeni. Nezapomínejme, že není malé tělem, ale duší – a že někdy řve, protože nechce být zase odloženo.

Když tu mluvíme o vnitřním dítěti, nemluvíme o věku. Mluvíme o dítěti v nás.

Když jsme skutečně dětmi, nemáme na výběr – jsme v zajetí svých fantazií, představ, touhy být milováni, spaseni, pochopeni. 

Když dítě pláče a matka se nedívá, nezmizí bolest – jen ji převezmou démoni. Tvoří mu svět podle jeho zranění. Šeptají mu, že láska bolí, že ji musí zasloužit, že na něj není čas. A on tomu věří, protože matka mlčí.

Když se to dítěti nedostává, hněvá se na rodiče. Cítí křivdu, nedokáže od nich odejít a dožaduje se jejich pozornosti po celý život. Nebo přechází do apatie a odpoutání od emocí. 

Když dítě nedostane mateřskou lásku, neodejde s prázdnou – jen si ji vynahradí jinde. V církvi, v ideologii, v idolizovaném partnerovi, v klubu. Najde si démonickou matku, která ho obejme – a zároveň spoutá. Uklidní ho, dá mu pocit smyslu, ale nedovolí vyrůst. A tak zůstává navždy dítětem. Oddaným. Vděčným. Ztraceným.

Příp. hledá náhradní matku v démonicky fanatické straně, matce církvi, sportovním klubu, v partnerce. Partnerky tuto úlohu často rády přijímají, mnohdy nevydrží a jindy jim vyhovuje, že muže mateřsky ovládají.

Dítě křičí na svou matku – zraněné, ukřivděné, žádající víc, než mohla dát. Prstem ukazuje svou bolest. A zatímco skutečná matka stojí opodál, se smutkem a láskou v očích, démonická matka ho tiše objímá. Povzbuzuje jeho zlobu, šeptá mu do ucha: Máš pravdu. Zasloužíš víc. Já ti dám, co ti vzala. A dítě se k ní přitulí, aniž by vědělo, že právě tím se vzdává možnosti vyrůst.

Dítě často vzývá své rodiče jako bohy. Slepě je uctívá, věří v jejich všemohoucnost – a pak se diví, že nedostává zpět to, co očekává. A když se božstva zklamou, přichází zklamání absolutní. Jenže rodiče nejsou bohové. Jsou lidé. 

Ale v dospělosti se otevírá možnost pustit vnitřní dítě do skutečného světa. Nechat ho zažít, že život není pohádka, a přesto má smysl. 

A právě v tom spočívá dospělost – přestat chtít od rodičů zázraky a začít vidět, že to byli prostě jen muž a žena. A někdy právě tím i víc, než jsme si kdy uměli představit. 

Dítě – stále ještě malé, ale už posedlé svou bolestí – kreslí na zem magické symboly, zapaluje svíčky a tiše pronáší slova, která mají přivolat božstva. Ale nejsou to andělé, koho volá. Jsou to obrazy matky a otce, jaké by chtělo mít. Obřadem se snaží ovládnout své rodiče – přetvořit je podle svých představ, vynutit si lásku, kterou nedostalo. Nevidí přitom, že skutečná láska se nemůže vyvolat jako kouzlo. A že tímhle obřadem zůstává navždy dítětem.

Protože každá snaha uctívat a zároveň ovládat je už magie. A vztah k Bohu, stejně jako k rodičům, se musí jednou očistit od magie. Jinak zůstaneme v pasti dítěte, které vzývá – ale nikdy se nestane dospělým. 

Přijetí uzdravuje. Pomalu, ale jistě.

Muž se odvrací od iluze rychlého očištění. Co bylo dřív potlačeno, teď dostává prostor. V klidném setkání s vlastním démonem se neodehrává boj, ale tiché uznání – že bolest existuje, že má tvar, a že už není potřeba ji vytlačovat.

Až budeme příště cítit, že se v nás něco ozývá, místo "odpustit" to zkusme prostě uvidět. Nechat to v naší přítomnosti a projít tělem. A možná se zeptat: Co mi tohle má ukázat? Tak jako Karkulka, která se musela setkat s vlkem. Ne proto, aby ho zabila. Ale aby ho poznala. A mohla se skrze něj dostat k sobě.

V polostínu sklepa stojí zkamenělá tvář, popraskaná zapomněním. A v hloubce, téměř neviděný, sedí ten druhý – zraněný, tichý, čekající. Dokud k němu nesestoupíme, budeme žít jen jako torzo – bez hlasu, bez paměti, bez spojení.

Stejně tak i my – když se vyhýbáme své bolesti, vyhýbáme se části sebe. A každý kus, který zamkneme do sklepa, nás okrádá o celistvost. To, co se stalo, se nestalo „někomu jinému“. Stalo se to mně. Mému tělu, mému duchu, mé paměti. A když to nevidím, když to odmítám, žiju jen s polovinou své duše. 

Skutečné zrání začíná ve chvíli, kdy dovolíme i těm nejtemnějším částem, aby byly součástí našeho příběhu. Ne jako chyba, ale jako tvar. Jako něco, co nás formovalo. Protože jen to, co je viděno, může být uzdraveno. 

A možná právě tohle je jeden z klíčových momentů přechodu z dětství do dospělosti – přestat popírat bolest a přestat popírat rodiče.

Mezi synem a otcem stojí stín – androgynní postava, zosobnění zloby a nepochopení. Synovo odmítnutí otce není jen osobní, je to odmítnutí vlastní mužské linie. Když chybí přijetí, vstupuje mezi ně něco jiného – hlas, který nepatří ani jednomu, ale který mluví za oba. A přitom jen rozděluje.

Naši rodiče v sobě nesou mužství a ženství – v těle, v chování, v přítomnosti. A pokud popíráme otce, často tím popíráme samotné mužství. Pokud v sobě odmítneme matku, odmítáme tím i ženskou přirozenost. Místo přijetí vzniká idealizace nebo odpor – a pak nás buď ovládá touha po nedostižném ideálu, nebo nás pronásleduje strach z těch, kteří v nás vyvolávají nepřijaté rysy. 

To je už ale samostatné a hluboké téma, kterému se budu věnovat zvlášť – protože právě vztah k matce a otci určuje, kým jsme schopni se v dospělosti stát: mužem, ženou… nebo někým, kdo tu roli stále hledá.

Komentáře
* E-mail nebude na webu zveřejněn.