Karta Zamilovaný (VI) patří mezi nejdiskutovanější obrazy tarotu. Už samotný rozdíl mezi starší marseillskou tradicí, kde vidíme mladíka mezi dvěma ženami, a modernějším pojetím Rider–Waite, kde stojí muž a žena pod andělem, ukazuje, jak hluboký posun významů se v průběhu staletí odehrál.
Sallie Nichols ve své knize Cesta archetypu – Carl Gustav Jung a Tarot interpretuje marseillskou kartu především jako dilema volby. Mladík stojí před rozhodnutím a nad ním zasahuje Kupidon – „pestrobarevný deus ex machina“, který jeho volbu určí. Nichols tím naznačuje, že svobodná vůle je spíše iluzí a že v citových otázkách jsme vydáni na pospas silám osudu.
Tady je zásadní rozdíl mezi platónským a jungovským pohledem.
Náš pohled se blíží jungovskému: Eros není bůh stojící mimo nás, ale síla uvnitř nás, kterou ego často vytěsňuje. To, že se zdá „silnější než my“, je důsledek toho, že ji nejsme schopni vědomě integrovat.
Nichols si pohrává s možností, že svobodná vůle vůbec neexistuje. A v jistém smyslu má pravdu. Vybíráme si partnery, přátele i životní cesty podle nevědomých vzorců, které si neseme od dětství – například podle obrazu matky či otce, který se vryje do našich „radarů“.
Naše rozhodnutí tak nejsou nikdy úplně svobodná. Přesto ale iluze svobodné vůle je prožitek, který potřebujeme, abychom mohli nést odpovědnost za svůj život. Karta Zamilovaný nás učí, že rozhodnutí není o tom, co si „vně“ vybereme, ale z jakého nitra k té volbě přistupujeme.
Zamilovaný nese číslo VI.
Zatímco pětka (V – Papež) představuje řád a autoritu, šestka ukazuje na integraci protikladů a jejich rovnováhu. To je krok dál na cestě archetypálního vývoje.
V alchymii šestka souvisí s obrazem „coniunctio“ – spojení protikladů, které vede k celistvosti. Opus magnum není hotový „velký výsledek“, ale spíše velká práce, proces, v němž se člověk proměňuje. Filozofický kámen je až závěrečný symbol tohoto procesu.
V kabbale se šestka pojí se sefirotem Tiferet – středem Stromu života, kde se setkává mužský a ženský princip, nahoře i dole. Je to sféra harmonie, krásy a sjednocení. Zamilovaný je tedy obrazem Tiferetu v praxi – okamžiku, kdy se člověk učí volit a integrovat.
Karta Zamilovaný nás staví před zrcadlo našich vlastních archetypů. Učí nás, že skutečná volba se neděje „tam venku“, mezi jednou ženou a druhou, ale uvnitř nás. Je to okamžik, kdy můžeme poprvé spatřit, jak moc nás ovlivňují síly, které nevědomě odmítáme.
Jestli je svobodná vůle iluzí, nebo ne, se možná nikdy nedozvíme. Ale na každé křižovatce máme možnost rozhodnout se vědoměji, s větší otevřeností k vlastnímu nitru. A právě o tom je karta Zamilovaný – archetyp cesty k celistvosti, která nás vede dál po velké práci, opus magnum, životní pouti.